o Les ICT : Hoe maak ik mijn eigen powerpointpresentatie?
De kinderen leerden werken met powerpoint en mochten aan het einde van de les hun zelfgemaakte powerpointpresentatie voorstellen.
Eén leerling kon al heel goed met powerpoint overweg en die heb ik dan ingeschakeld als ‘mijn assistent’. Hij was heel fier dat hij de andere kinderen mocht helpen.
o Wero Natuur –technologie: Elektriciteit
** Presentatie powerpoint
Deze presentatie maakte het boeiend voor de kinderen. Tegelijkertijd had ik een structuur waarop ik kon terugvallen mocht ik mijn draad kwijtraken.
De voorbereidingen van zo’n powerpoint presentatie vragen meer tijd, maar op het moment zelf gaat je les veel vlotter. Het gebruik van afbeeldingen , een geluidseffect invoegen, enz houdt de kinderen aandachtig.
** Filmpjes bliksem + proefjes
Als leerkracht kan je op verschillende manieren de leerstof aanbrengen. Verklaren hoe een bliksem tot stand komt, kan je het best demonstreren adhv een filmpje. De site van www.schooltv.nl/beeldbank/ is daar uiterst geschikt voor. Je vindt er allerlei thema’s die in het onderwijs behandeld worden, en de uitleg die wordt gegeven is op niveau van de kinderen.
o Wero Natuur : Het menselijk lichaam
** Hot potatoes oefeningen
Ik heb genoten van het werken met hot potatoes. Een leuke quiz, een verzorgd kruiswoordraadsel,… Als leerkracht kan je dit heel aantrekkelijk presenteren en erin slagen de leerlingen te boeien.
Handig vind ik het puntensysteem. Je kan dit zodanig instellen dat
** Presentatie powerpoint
** Hoekenwerk waaronder 1 hoek: filmpje bekijken en vragen beantwoorden
o Sensibiliseringscampagne ivm de gevaren van chatten
De leerlingen kregen een hele voormiddag sessies en voerden gesprekken ivm chatten. Dit was heel nuttig voor hen, want velen zien de gevaren er niet van in. Ook voor mezelf , als leerkracht was het leerrijk om te ervaren hoeveel leerlingen er iedere avond gekluisterd zitten aan hun pc. Tijdens de gesprekken kwamen er enkele voorbeelden aan bod van gebruikers van het internet die niet zo goede bedoelingen hebben. Naar het einde van de sessie toe leken de meeste leerlingen zich meer bewust van de gevaren van het internet, specifiek het chatten.
zondag 7 juni 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten