woensdag 3 juni 2009

Computerhulp voor ‘Hoedje van papier’?

Link naar het artikel

Het artikel spreekt over Kristof De Looze, ICT-coördinator van basisschool Waterleest in Eppegem. Hij creëerde een computerproject waarmee kleuters met behulp van de computer hun eigen hoedje van papier kunnen maken. Hierbij worden ook de cijfers 1, 2, 3 en 4 betrokken. Het project kreeg snel zijn beroemdheid in meer dan 20 landen mede door de bekroning door de Hands-On Foundation. Het project kreeg van hen een beoordeling op de haalbaarheid, innovatie, originaliteit en motivering. Tevens ondersteunt Microsoft Belgium het hele project die de rol van computers bij kinderen en in de school onderstrepen bij de ontwikkeling van de kinderen. Inmiddels voert men dit project reeds uit in meer dan 83 scholen.


Dit artikel spreekt me aan omdat dit me verstelt welke invloed de computer kan spelen op kinderen met zo een jonge leeftijd. Met dergelijke spelen kan men reeds letters en cijfers betrekken zodat deze projecten tevens een hoge didactische waarde hebben. Ik ben van oordeel dat kinderen snel in contact mogen komen met computers. Computers dienen immers vaak als een middel om een ander doel te bereiken. Om deze reden dienen kinderen reeds op jonge leeftijd in aanraking te komen met computers zodoende dat hun handigheid snel verbetert en hun kennis alsmaar toeneemt. Het gebruik van computergestuurde toepassingen zal in de toekomst immers enkel toenemen. Het is van groot belang dat een vlot gebruik van de PC gegarandeerd is zodat iedereen van klein tot groot steeds zijn doelen kan bereiken, zowel voor leerdoelen als voor toepassingen die later nodig zijn voor zijn of haar beroep als voor diverse toepassingen in de vrije tijd.

Geen opmerkingen: